PENGURUSAN GRAFIK
disediakan oleh Looi Hong Man
Menurut Som dan Mohd Dahalan, alat
berfikir didefinisikan sebagai instrumen yang dapat menolong kita menggunakan
minda dengan lebih sistematik dan bagus. Dengan menggunakan alat berfikir ini,
idea-idea yang disampaikan oleh guru akan menjadi lebih tersusun, jelas dan
senang difahami. Antara aspek yang
tercakup dalam alat berfikir ini adalah soalan dan penyolaan, pengurusan
grafik, CoRT dan peta minda.
Definisi pengurusan grafik adalah bentuk-bentuk
ilustrasi atau lakaran yang digunakan bagi membantu kita memberi fokus kepada
apa yang sedang kita fikirkan. Pengurusan grafik merupakan salah satu bentuk
lakaran ata ilustrasi yang dapat membantu mengurus cara berfikir seseorang ke
arah yang lebih tersusun dan mantap. Pengurusan grafik ialah sejenis cara yang
memuatkan keseluruhan ruang maklumat dalam satu lembaran kertas. Pengurusan
grafik merangkumi aspek visual, gambar yang holistik yang mengenai fakta dan konsep
serta perkaitan keduanya. Pengurusan grafik ini juga dkenali sebagai peta
kognitif.
Tujuan penggunaan pengurusan grafik
ialah dapat membantu pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan kaedah yang
lebih berkesan. Selain itu, pengurusan grafik dapat membantu merancang dan
menyusun idea pelajar yang ingin membuat persembahan sesuatu projek secara
berkumpulan, dapat meningkatkan kemahiran komunikasi seseorang, penggunaan
pengurusan grafik secara terancang dan bertepatan dengan objektif pengajaran
dapat memaksimumkan kemahiran komunikasi guru dan pelajar serta dapat mengenal
pasti proses pemikiran kendiri seseorang. Pengurusan grafik juga boleh
dijadikan alat bahan bantu mengajar supaya pemikiran kita lebih terarah,
tersusun, dan terancang dan hasilnya lebih berstruktur dan senang difahami.
Pengurusan grafik juga dapat merancang dan menyusun idea secara teratur dan
jelas, mengawal dan memahami proses pemikiran sendiri dan menterjemahkan idea
dalam bentuk nyata.
Pengurusan grafik melibatkan pola
penyusunan yang mewakili hubungan antara maklumat sesuatu idea. Pengurusan
grafik merupakan satu bentuk ilustrasi untuk melihat sesuatu idea dengan lebih sistematik,
jelas dan berkesan.
Penggunaan borang grafik juga dapat
membantu pelajar untuk menyusun idea dengan lebih mudah, membezakan sesuatu perkara
dengan tepat, membentuk klasifikasi dengan lebih tersusun, menerangkan proses
atau aliran dengan lebih sistematik, mengelakkan maklumat yang penting daripada
tercicir dan menjadikan kita lebih fokus
Contoh pengurusan grafik ialah peta
minda, peta konse, gambar rajah Venn, carta aliran, tangga hierarki dan pohon
fikiran.
Jenis-jenis pengurusan grafik
dibahagikan kepada lima, iaitu pengurusan grafik membanding dan membeza, pengurusan
grafik meramal kesan akibat, pengurusan grafik mengesahkan sumber maklumat, pengurusan
grafik idea berpusat dan pengurusan grafik membuat kategori.
Pengurusan grafik membanding dan membeza
amat berguna untuk mendapatkan penjelasan dan pemahaman bagi konsep-konsep yang
sukar dan mengelirukan. Pengurusan grafik ini boleh digunakan untuk semua mata
pelajaran bagi melihat persamaan dan perbezaan di antara dua konsep atau tajuk.
Dengan menggunakan pengurusan grafik membuat ramalan, pelajar akan membiasakan
diri untuk membuat ramalan yang bijak dan tepat, iaitu berdasarkan bukti-bukti
sokongan yang kukuh dan kuat. Kemahiran berfikir membuat ramalan boleh
digunakan untuk isu-isu tetentu dan terpenting bagi semua mata pelajaran semasa
kita belajar.
Pada kini, kita perlu mengesahkan
maklumat yang diterima dengan meninjau sama ada sumber maklumat itu boleh
dipercayai atau tidak. Kita haruslah mendapat penyelidikan yang boleh disahkan
dan boleh dipercayakan. Kita juga perlu menimbang secara kriris apabila mencari
maklumat dari mana-mana pun demi melakukan tugasan penulisan. Dengan menggunakan
pengurusan grafik, pelajar akan mengetahui cara untuk mengesahkan sesuatu
sumber maklumat.
Pengurusan grafik idea berpusat digunakan
untuk menunjukkan bahagian, akinat atau sumbangan kepada sesuatu tajuk ataupun
idea. Pengurusan grafik ini boleh digunakan untuk membantu pelajar melihat dan
menghubungkaitkan bahagian-bahagian kepada idea keseluruhan bagi semua bidang
pelajaran.
Dengan berpandukan pengurusan grafik
mmbuat kategori ini pelajar akan dapat membuat analisis dan klasifikasi serta
menerangkan ciri-ciri sesuatu objek atau item untuk menunjukkan hubung kait
antara objek-objek dalam kelas yang sama.
No comments:
Post a Comment