PETA MINDA
disediakan oleh Lee Venhan
disediakan oleh Lee Venhan
Peta minda
telah digunakan sejak berzaman bagi tujuan pembelajaran, percambahan fikiran,
ingatan, pemikiran visualisasi serta penyelesaian masalah oleh para pendidik, jurutera,
pakar psikologi dan orang ramai secara umumnya. Menurut Buzan (2003), peta
minda telah digunakan dalam pelbagai bentuk dan aplikasi termasuklah dalam
bidang pembelajaran dan pendidikan di mana sering kali ia dikenali sebagai
“jaring” atau “penjaringan”, perancangan dan pengilustrasian dalam
kejuruteraan. Jikalau dibandingkan dengan peta konsep yang dibangunkan oleh
pakar pembelajaran pada zaman 60-an, peta minda adalah menyerupainya tetapi lebih
ringkas berbanding dengan nota, berjejari dengan hanya ada satu kata kunci dari
pusatnya.
Menurut Tee et al.(2009), peta minda merupakan
suatu lakaran yang mempunyai tajuk atau tema di bahagian tengahnya diikuti
dengan beberapa garisan yang dikembangkan dari sekelilingnya bagi menggambarkan
idea-idea penting serta dengan cabang-cabang kecil ini sebagai huraiannya. Peta
minda amat sesuai digunakan untuk membuat nota dalam sebuah topik untuk suatu
mata pelajaran berdasarkan prinsip penggunaannya. Selari dengan tujuan peta
minda iaitu ia membolehkan pelajar mencatat nota dengan ringkas serta mengingat
sesuatu dengan mudah semasa belajar. Maka, peta minda adalah amat sesuai dan
tepat bagi tujuan kajian ini agar pelajar
dapat membuat, menyimpan dan mengulangkaji nota dengan baik dan effektif.
Peta minda dapat diaplikasikan ke dalam aspek
individu, keluarga, pendidikan dan situasi perniagaan, mencatat nota,
sumbangsaran, merumuskan, mengulangkaji dan menerangkan pemikiran secara umum. Misalnya,
seseorang dapat sambil mendengar kuliah dan mencatat nota dengan penggunaan
peta minda untuk isi dan kata kunci yang penting. Seseorang juga dapat
menggunakan peta minda sebagai suatu teknik menghafal atau mengeluarkan idea
yang kompleks. Peta minda juga digalakkan sebagai suatu langkah yang digunakan
bersama ketika sesi melakukan kreativiti berasaskan pensil warna.
Peta minda boleh dilukis dengan menggunakan
tangan, sama ada sebagai “nota kasar”. Contohnya, ketika menghadiri kuliah atau
mesyuarat. Peta minda juga dikenali sebagai “Swiss army knife for the brain” adalah
suatu teknik mengambil nota yang telah diguna oleh lebih daripada 250 juta
individu di seluruh dunia. Pada masa yang sama, penggunaan peta minda adalah
luas dalam dunia pendidikan serta perniagaan (Buzan, 2002). Matlamat Buzan adalah
untuk membolehkan “Manual operasi Otak Manusia” dimiliki oleh masyarakat di
seluruh dunia. Kejayaan usaha ini semakin dicapai menerusi ucaptama, media,
penerbitan (lebih daripada 90 tajuk setakat ini), perisian dan pusat-pusat
latihan kursus Buzan. Pencipta kepada peta minda, alat berfikir yang paling
berkuasa adalah Tony Buzan. Pengarah Microsoft iaitu Bill Gates mengenal pasti
kepentingan peta minda dalam karangannya yang bertajuk “The road ahead – how
mind mappers are taking our information democracy to the next stage” ... “ satu
generasi perisian peta minda baru mampu diguna sebagai asas templet digital
untuk menghubungkaitkan idea dan data, justeru mencipta pengetahuan yang baru.
Peta minda merupakan suatu teknik mengrafik yang sangat berkuasa di mana ia
mampu membekalkan kunci universal ke atas membuka potensi pemikiran seseorang.
Peta minda mengikat kepelbagaian kemahiran berkaitan dengan penggunaan korteks
yang melibatkan perkataan, imej, nombor, logic, muzik, warna, kepekaan ke atas
ruang dengan effektif. Peta minda boleh diaplikasikan dalam semua aspek
kehidupan di mana ia mampu meningkatkan pembelajaran dan intelek seseorang
individu, justeru menggalakkan perkembangan diri. Penciptaan peta minda bermula
pada akhir 1960-an oleh Tony Buzan yang kini digunakan oleh jutaan individu di
seluruh dunia.
Penciptaan peta minda diperkenalkan pada
akhir 1960-an oleh Tony Buzan yang kini digunakan oleh jutaan individu di seantero
dunia. Peta minda digunakan oleh semua golongan yang terdiri daripada golongan
muda dan tua di mana mereka ingin menggunakan pemikiran dengan lebih cekap.
No comments:
Post a Comment