PEMETAAN I-THINK
disediakan oleh Chong Kee, Darrel
Pemetaan
I-Think ialah satu program pemikiran inovatif. Tujuan program ini adalah untuk
mempertingkat dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah
menghasilkan pelajar yang mempunyai ciri kreatif, kritis dan inovatif. Program
ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi
Inovasi Malaysia (AIM) dan telah dikembangkan ke seluruh Malaysia. Program ini
diwujudkan kerana kedudukan Malaysia dalam pentaksiran antarabangsa seperti Program
Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) dan Trends
in International Mathematics and Science Study (TIMSS) didapati sudah
menurun dalam subjek, bahasa, sains, dan matematik. Satu kajian telah
dijalankan dan mendapati bahawa pelajar adalah berpengetahuan, tetapi tidak
tahu untuk mengaplikasikan ilmu tersebut dalam kehidupan. Untuk melahirkan
pelajar yang berdaya saing dan mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT),
program ini telah diperkenalkan supaya pelajar Malaysia dapat mengaplikasikan
ilmu yang dipelajari.
Terdapat jumlah lapan peta yang
dikemukakan melalui pemetaan I-Think. Setiap peta pemikiran mempunyai proses
pemikiran yang boleh disesuaikan mengikut kehendak atau keperluan tajuk atau
unit pelajaran yang berbeza. Antara lapan jenis peta I-Think ialah peta
bulatan, peta buih, peta buih berganda, peta pokok, peta dakap, peta alir, peta
pelbagai alir, dan peta titi. Setiap peta mempunyai fungsi dan kegunaan yang
berbeza.

Kegunaan peta buih pula adalah untuk
meningkatkan kebolehan pelajar bagi mengenal pasti atau menunjukkan kualiti.
Dalam peta buih, perkataan deskriptif ataupun huraian biasanya digunakan.
Peta buih berganda berfungsi sebagai
alat berfikir yang membandingkan beza sesuatu perkara atau situasi.
Peta pokok pula digunakan dalam
mengklasifikasikan bahan atau idea.
Kegunaan peta dakap adalah untuk
menganalisi objek fizikal. Garisan yang terdapat di sebelah kiri adalah nama
atau imej keseluruhan objek manakala garisan yang terdapat pada bahagian kedua
adalah bahagian utama.
Peta alir adalah digunakan dalam
membuat urutan sesuatu proses.
Peta pelbagai alir berfungsi sebagai
alat berfikir yang digunakan dalam menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab
dan akibat. Bentuk segi empat yang berada di tengah adalah peristiwa yang
penting. Sebab-sebab peristiwa tersebut terletak di bahagian sebelah kiri dan
akibat daripada peristiwa tersebut terletak di bahagian sebelah kanan.
Peta titi digunakan untuk memberi
peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan
faktor penghubungan.
Terdapat banyak kelebihan penggunaan
peta I-Think kepada para pelajar. Antaranya ialah lebih mudah dan senang untuk
mengingati isi-isi penting atau isi utama sesuatu mata pelajaran yang
dipelajari. Selain itu, penggunaan peta I-Think dapat menarik minat
pelajar untuk belajar dan memudahkan proses penyerapan isi-isi penting dalam
pembelajaran. Di samping itu, penggunaan peta I-think adalah lebih menarik
kerana terdapat pelbagai bentuk. Malahan, pemetaan I-Think ialah alat yang
menghubungkan jurang budaya antara guru dan pelajar. Seterusnya, pemetaan
I-Think dapat meningkatkan kemahiran kognitif pelajar, iaitu mendefinisikan konsep,
menerangkan, mengenal pasti, mengkategori dan menyusun maklumat, menyusun, membanding
perbezaan, sebab dan akibat, menganalisis dan membuat keputusan.
Pemetaan I-Think juga menggalakkan pelajar untuk menggunakan kemahiran berfikir
secara kreatif dan kritis dan dapat meningkatkan kreativiti pelajar dalam
mencipta peta ini.
Kesimpulannya, sudah terang lagi
bersuluh bahawa pemetaan I-think banyak membawa kebaikan kepada pelajar.
Pemetaan I-think mampu mendidik generasi muda supaya mempunyai kemahiran
berfikir aras tinggi (KBAT) dan berdaya saing. Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM) dan pihak guru haruslah mempergiatkan penggunaan pemetaan I-think dalam
kelas supaya melahirkan pelajar yang kreatif, kritis dan inovatif.
No comments:
Post a Comment